neděle, března 14, 2021

Ochranné polepy na fototechniku - DIY


Tento článek trochu podrobněji poměrně zajímavou oblast ochrany fototechniky, kterou představuje polep pomocí wrap fólie. Ovšem nejde o recenzi žádného komerčního výrobku, z více důvodů jsem se do tvorby polepů pustil "svépomocí", článek tedy popisuje primárně získané zkušenosti z oblasti vlastní výroby, tedy DIY :-)

Něco úvodem

Jak jsem se vlastně k této aktivitě dostal? Na počátku nebylo slovo, ale fotka a to od Petra Bambouska - v článcích na jeho blogu o objektivech (třeba tento) mne zaujala zajímavá "puntíkatá úprava" objektivů a těl. Celkem rychle jsem se dopátral k původu - jde o polepy od tchajwanské firmy Life+Guard, viz odkaz. Vypadalo to hezky a popis dával celkem smysl - jde o polep nařezaný z kvalitní wrap fólie (vysvětlení bude dále), typicky typ 3M1080. Polep slouží především jako ochrana povrchu proti odření, neposkytuje sice tak velkou přidanou ochranu jako známé neoprénové návleky, ale má i jisté výhody a především může vypadat opravdu zajímavě z hlediska vzhledu.

Nápad mne zaujal, ale ještě se nic nedělo (a už vůbec ne ve smyslu úvah o vlastní výrobě). Nicméně po určité době jsem si řekl, že zkusím polep zakoupit na tělo a objektiv Olympus 100-400, tady ale nastal nečekaný zlom. Zadal jsem požadované položky do košíku, cena dosahovala limitu, pro poštovné zdarma, ale vzápětí nastalo "překvápko", kdy mi systém oznámil, že se poštovné zdarma do EU jaksi netýká ČR (třeba Německa ano) a byl mi nabídnut jen docela drahý Fedex. Dodatečně jsem se sice doslechl, že toto lze s trochou komunikace domluvit, ale přiznám se, že v daný okamžik jsem poněkud vypěnil a v kombinaci "nudou při lockdownu" jsem konstatoval, že se na ně můžu vykašlat, protože podobný polep dokážu i sám. A tak začala tvorba :-)

Technické předpoklady pro materiál

Na tomto místě bude vhodné vysvětlit, jak vlastně polep vzniká a z jakého je materiálu. Princip je prostý a je založen na tzv. wrap fólii... Asi každý ví, že se v reklamě běžně používají nápisy a další věci vzniklé vyřezáním z plastové fólie (nejčastěji vinyl-PVC). Toto postupem času dosáhlo vysoké kvality jak u fólií, tak u použitých lepidel, takže například nápis na autě běžně vydrží 5 a více let, během kterých přežije i průjezdy myčkou. Wrap fólie je podobná, ale liší se v několika detailech. Zaprvé se u ní počítá s lepením na členitější povrchy, takže použitý plast lze částečně tvarovat a při zahřátí horkovzdušnou pistolí ho lze tvarovat dokonce docela výrazně. Zadruhé je použité trochu jiné lepidlo, obvykle jsou v jeho vrstvě vytvořeny "kanálky", které usnadňují lepení velkých ploch fólie na členité tvary - toto omezuje vznik bublin atd. Lepidlo výborně drží, ale má jednu skvělou vlastnost - umožňuje i po několika letech odstranění polepu bez toho, aby lepidlo zůstalo na polepené věci, lepidlo se perfektně drží polepové fólie. To je zrovna pro fototechniku zásadní, můžeme klidně polepy po čase měnit podle svého vkusu, především ale při prodeji můžeme polep odstranit a povrch pod ním bude "jako nový", žádné složité mytí lepidla, jako by nastalo třeba při olepení clony běžnou lepicí páskou.

Vlastní výroba

Tvar z fólie lze vyřezat i ostrým nožem, ale reálně je nezbytné mít k dispozici vyřezávací plotter. Dnes již existuje i řada levných typů pro "kutily", například od firmy Silhouette. Sám toto zařízení mám již déle v souvislosti se svými modelářskými aktivitami, tak nestálo nic v cestě k vyzkoušení. 

Vytvoření polepu je v podstatě jen o rozdělení povrchu objektivu na jednotlivé části, jednoduché jsou přirozeně úseky válcové, trochu horší to je s komolými kužely. Kreslit lze třeba v Affinify Designer nebo opensource Inkscape, každopádně bude vaším věrným průvodcem "šupléra" a hodnota 3,14, výpočtů obvodu je spousta :-) Hodí se i excel funkce na počítání rozbalených kuželů, tady mi pomohla pro změnu praxe z modelů raket, kde se takto řeší přechody mezi sekcemi trupu, hledejte heslo "transition cone calc". Výsledek z Affinity pro objektiv 100-400 je na obrázku vlevo, není to sice žádná "rocket science", ale nějaký čas to zabere. Doporučuji si díly pro kontrolu nejprve říznout z běžného "reklamního" Oracal 641/651, který je doslova za pár korun a na něm ověřit, jak to sedí. Tato fólie se sice nechová úplně stejně jako wrap, ale pro ověření je OK, v rozumném čase po nalepení ji lze i bez problému odlepit (pro trvalý polep se nehodí, tady by se po delší době už lepidlo trhalo!).

Následuje již vyřezání z reálné wrap fólie, po vyloupání dostaneme list s připraveným polepem viz další fotografie. Vlastní lepení na objektiv není nijak složité, má ale jednu záludnost - občas se prostě nevyhneme použití horkovzdušné pistole. U mne to bylo snadné a bezpečné - věnuji se i radioamatéřině a tak mám k dispozici horkovzdušnou pájku na SMD, kde je výstup vzduchu takřka bodový a přesná regulace teploty mi umožní foukat celkem bezpečnou teplotou kolem 100st C, což techniku při aspoň minimální šikovnosti neohrožuje a práce je velmi příjemná. Tady ale vidím trochu problém pro běžného fotografa, kde podobnou výbavu neočekávám a dělat to běžnou horkovzdušnou pistolí mi přijde docela "o ústa". Může stačit fén na vlasy, tam bude teplota OK, ale zacílení vzduchu až tak ideální také není. Podotýkám, že použití horkovzduchu je zmíněno i v popisech originálu Life+Guard, je to opravdu nutné. Jiné komplikace ale celkem nehrozí a polep objektivu by neměl být problém. Výsledkem je něco jako na různých přiložených snímcích..

Vyzkoušené fólie

Osobně jsem reálně ověřil několik wrap fólií pořízených v obchodu zaměřeném primárně na polepy aut. Čistě matně černá asi nevyžaduje komentář, při jejím použití ani není vidět, že je nějaký polep použitý. Klasikou je carbon s jistou strukturou, tu jsem použil na polepy menších objektivů, viz snímek Olympus 17/1,2 vpravo. Na stejném snímku je vidět i fólie imitující kůži, tu používám na polepy ostřicích a zoom prstenců. Pro "velká skla" pro wildlife jsem vyzkoušel dvě fólie z kategorie "camo", kdy je na fólii natištěna kamufláž (cena je o něco vyšší). Jako první jsem zkusil "kostičkovou" kamufláž digital. Nevypadá špatně, ale fólie je dost tvrdá a tlustší a hůře se s ní pracuje (zas ale přidaná hodnota ochrany je vyšší). Následně jsem zkusil variantu s realtree potiskem a matnou ochrannou vrstvou, ta se jeví naprosto v pohodě.


Polep těla přístroje

Touto problematikou jsem se zatím zabýval jen okrajově, kreslení polepu těla je o dost složitější než u objektivu. Zakoupil jsem černý "honeycomb" polep na E-M1III, je vidět na první fotce v článku, mimochodem jsem si poněkud naběhl, protože jsem žil v představě, že kupuji originál Life+Guard, ale dorazil mi podle všeho padělek (jo, číňani se kopírují i sami mezi sebou :-)). Nicméně použitá fólie byla kvalitní 3M, tak jsem použil pro vyzkoušení a není to marné, zároveň je ale z připojené fotky jasně vidět, že tohle už není tak jednoduché. Spíše pro zajímavost jsem začal tvořit polep pro starší E-M5II - jde to, mám tak ze 70% hotovo, ale zatím na to zkrátka není správná nálada...

Porovnání s neoprénem

Klasickou otázkou je, zda není lepší neoprénový návlek. Řekl bych jak v čem a jak u čeho :-) Vezmeme to postupně...
- Neoprén je lepší v přidané ochraně proti nárazu (tedy už ne proti odření, ale opravdu proti nárazu). Je sice dost na diskusi, jak je ta ochrana výrazná, nicméně není diskuse o tom, že něco ty 2-3mm neoprénu přinesou a nenapadá mne žádná situace, kdy by mohly naopak škodit, takže bod pro neoprén.
- Z hlediska ochrany proti odření a vodě je to jak kdy. U pevného skla lze udělat z neoprénu nekompromisní ochranu v kuse (nabízí například M. Haleš), která sice omezí jakékoli ruční ovládání (reálně jen AF atd), ale zato ochrana je prostě skvělá. Na druhé straně ale u zoom objektivu, kdy je nutno neoprén dělit na více prstenců, to už není zas tak výrazné a dokonce tu vzniká riziko, že se dostane písek pod neoprén a riziko porytí pak naopak naroste. Za mne tady vítěz záleží na konkrétním objektivu a provedení.
- Z hlediska komfortu ovládání se u neoprénu mluví o příjemnějším držení v zimě (tepelná izolace), ale jinak popravdě přínáší spíše negativa. Přístup k ovladacím prvkům se zhorší, ovládání ostření a hlavně zoomu také. Podle mne u zoom objektivů je tady neoprén prostě poražený a vychází hůře, u pevného skla to při nejlepším "uhraje na remízu".
- Esteticky je za mne polep vítězem, u zoomů je to vyloženě o hodně, u pevných skel může mít ucelený návlek něco do sebe, ale lepší nebude. 
- Výše uvedené srovnání se týká delších skel, dejme tomu od 70-200 u zoomu a 200/2,8 u pevného skla. U menších skel se ale už neoprén dostává do pozice až lehce nesmyslné, zatímco polep lze krásně použít. Mám například polepený i malý Olympus 25/1,8 a vypadá to perfektně, tady prostě neoprén ze srovnání odpadá.

Názory v tomto odstavci jsou přirozeně individuální, někdo to může vidět jinak :-) Dovolím si ale ještě poznámku z jiného konce - nabízí se také možnost kombinace... Jednou z výhrad proti neoprénu je to, že u dělených variant u zoom skel se prstence mají tendence posouvat a ohrnovat. Je tu ale možnost objektiv polepit jednoduchým polepem a k němu pak jde neoprén krásně zafixovat silikonem či oboustrannou páskou - patlat něco páskou a lepidlem přímo na objektiv by bylo jen pro "superdrsňáka", ale fixace na polep problémem není.

Cena...

Rovnou říkám, že jsem nedělal žádné hlubší kalkulace, nemám v plánu se výrobě podobných polepů věnovat systematicky a někde to nabízet. Domácí výroba má smysl jen pro někoho, kdo už má řezací plotter i z jiných důvodů, ceny sice hodně klesly, ale pořád by návratnost pro vlastní užití byla nereálná. Pokud už ho máte, případně to je někdo ochoten pro vás říznout, tak jsou čistě materiálové náklady pod 100 korun u malých objektivů a malé jednotky stokorun u něčeho jako Olympus 100-400. Fólie se ale prodávají až od jistého rozměru, takže pro jediný objektiv by vás to vyšlo dráž. 

Klidně mi při zájmu o nějaký polep napište (hruby (at) fotozona.cz), nic neslibuji, ale třeba se možnosti potkají. Aktuálně mám (v různé úrovni detailu) nakreslené polepy pro M.ZUIKO 8-25/4 Pro, 25/1,8, 17/1,2 Pro, 14-150 II, makro 30/3,5, TC1,4x, 40-150/2,8pro a 100-400/5-6,3, časem možná přibyde ještě něco dalšího.

Něco závěrem?

Asi ani ne, je to o konstatování "kdo si hraje nezlobí", vynaloženého času na toto tvoření nelituji a vytvořené ochranné polepy sám reálně používám, koneckonců fotky s Olympusem 100-400 byly pořízeny při reálných vycházkách, ne někde v ateliéru :-)

2 komentáře:

Milan řekl(a)...

Ahoj,
stejný "problém" se zasláním do ČR jsem měl i já.
Prozatím jsem téma polepů odsunul na vedlejší kolej, ale nevzdal.

Tvůj článek mě inspiroval a navedl na možnou cestu kterou se vydám ?
Aktuálně bych rád ochránil Oly 150-400 F4,5 .... .
1/ je to můj miláček
2/ stála nekřesťanské prachy
3/ wildlife je občas drsnější zábava

Spáchal jsem nějaké pokusy s neoprénem a za mně je to na hranici použitelnosti
Vlastním převážnou část Pro objektivů mft od Olympusu + nějaké hodně dobré z řady F1.8
Rád bych je všechny ochránil polepy, zvláště ty delší nebo více používané zoomy.
Cena není až tak podstatná, při ceně objektivu 25, 30 a více tisíc je pár stovek i tisíc korun opodstatněný výdaj.

Mám pár dotazů
Dají se ty Camo nebo Realtree fólie koupit i u nás?

Hledal jsem zdroje pro řezání polepů na netu, ale pro Olympus jsem nic nenašel,
Canon, Nikon sem tam nějaká exotika.

Byl bys ochoten spáchat a prodat
Třeba ty které máš již hotové,
za mně 8-25/4, 17/1.2, Tc 1.4, TC 2,
no pak pár dalších 40-150/2.8, 45/1.2. 300/4, 150-400/4,5 ...

těla mám M1 mkII a M1X

Jaké fólie máš, mně by se na ty delší skla líbil vzor Camo nebo Realtree,
i ten vzor co má Petr Bmbousek není k zahození.
Určitě ne ty napodobeniny Carbonu nebo jiné lesklé

Kdybys měl chuť a čas sdílet své podklady pro řezání nebo přímo konkrétní polepy tak dej vědět, určitě se domluvíme

Milan

TomasHr řekl(a)...

Zaprvé - případně prosím hodit dotaz na hruby ( at ) fotozona.cz, je tam pár věcí spíš na mail, které nechci úplně rozebírat na blogu atd.
Ale sem rovnou pár věcí, které se hodí jako doplněk článku...
- žádnou repository hotových věcí na Olympus (vlastně ani jiných) jsem nenašel, naprosto vše jsem tvořil sám
- wrap fólie mám jen ty, o kterých píšu v článku, jiné jsem neřešil. Mimochodem ten carbon v reálu zas tak moc lesklý není, spíš takový polomat, na fotkách to leskle vypadá, ale ve skutečnosti je docela decentní. Existuje i vyloženě "lesklý carbon", ale to jsem přirozeně nepoužil.
- kupoval jsem na https://www.carbon3d.cz , ale spíš proto, že tam jsou ochotni prodávat i celkem malé množství, nemají zdaleka vše, co bych chtěl. Třeba optimální 3M 1080/2080 v black mamba se jinde koupit dá, ale minimum něco jako 100x122cm, což pro sebe nespotřebuji a cena není právě malá :-(
- nově mám hotovo (právě jsem přidal do článku) ještě 40-150/2,8, upřímně lehce odfláklé, to byla dost rychlovka, ale použitelné.